نوشته شده توسط : منتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

چهارمین محصول سینماو تلویزیون ایران درباره موضوع هسته‌ای

 

29/تير/1394 - 08:58



روند ساخت فیلم و سریال با موضوع هسته‌ای، در یکی دوسال اخیر، خبر از رستاخیز سینما و تلویزیون می دهد. روندی که بهروز افخمی با ساخت «روباه» در سینما شروع کرده است و حال مسعود آب پرور با سریال جاسوسی «کایدون» در تلویزیون ادامه می‌دهد.

 

چهارمین محصول سینماو تلویزیون ایران درباره موضوع هسته‌ای

 

به گزارش تهران پرس، تماشاگران امروز سینمای ایران دیگر تصور نمی‌کنند که فیلمی وجود دارد که می‌تواند آنها را جذب کند. جذابیت گمشده‌ی سینما و تلویزیون شده است و ایده‌های تکراری از دنیای امروز مخاطب فاصله دارد. مردم این روزها در کوچه و بازار از مذاکرات و توافق هسته ای و 12 سال مذاکره هسته ای صحبت می‌کنند.
در این 12 سال، سهم سینما و تلویزیون ایران در پرداخت به یکی از ملتهب‌ترین و به‌روزترین مسائل درگیرکننده جامعه ایران چه بود؟ سینمای ایران آنقدر به دوردستها خیره شده است که جلوی چشم ترین ایده‌ها را نمی بیند و نسبت به آن بی تفاوت است.
سال گذشته بهروز افخمی فیلم سینمایی «روباه» را ساخت. اثری که درباره یکی از ملتهب‌ترین و به‌روزترین مسائل درگیرکننده جامعه ایران در سالهای اخیر، ساخته شده بود. «روباه» از جمله معدود فیلمهای سینمای ایران است که در گونه جاسوسی واقع گرا پرداخت شده بود و به ترور شهدای هسته‌ای اشاره می کرد.
«روباه» در آخرین روزهای جشنواره فیلم فجر اکران شد و اتفاقا، نوروز امسال اکران شد. اما این فیلم به که یکی از استراتژیک‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در سالهای اخیر است، در اکران به راحتی قربانی شد. بخش مهمی از قربانی شدن «روباه» به تیم تهیه فیلم باز می‌گردد. «روباه» تیم روابط عمومی نداشت، تا نیمه اکران حتی یک گفتگو از عوامل فیلم در رسانه‌ها منتشر نشده بود. عکس و تیزری از فیلم منتشر نشده بود، فیلم افتتاحیه نداشت، هیچ جلسه نقد و بررسی برای فیلم برگزار نشد و  حتی در جلسه معرفی فیلم‌ها در جشنواره هم حضور نداشت تا نهایتا فیلم اساسا دیده نشود.
امسال ابراهیم حاتمی‌کیا هم مشغول تولید فیلم «بادیگارد» است. بخشی از داستان «بادیگارد» با محوریت ترور دانشمندان هسته‌ای است. کارگردان آرمانگرای سینمای ایران، این‌بار نیز از دغدغه های آشنای تعامل واقعیت و آرمان سخن می‌گوید. واقعیتی از جنس حرفهای 12 ساله مردم و آرمانی از جنس گفتمان 35 ساله انقلاب.
اما این مسیر در تلویزیون هم جریان پیدا کرده است. «تعبیر وارونه یک رویا» سریال جدید فریدون جیرانی، هم ظاهرا با محوریت ماجرای دانشمندان هسته‌ای ساخته شده است و پخش آن از امشب از شبکه اول آغاز می‌شود.
اما سریال دیگری به نام «کایدون» هم ظاهرا در همین موضوع ساخته خواهد شد.
ترور دانشمندان هسته ای نمونه واقعی مظلومیت ملتی است که 12 سال برای رسیدن به حقش مقاومت کرد. سازمان موساد یک واحد ویژه عملیاتی مخفی را با نام «کایدون» (سرنیزه در زبان عبری) در ایران اداره می‌کند. جاسوسان «کایدون» وظیفه عملیات‌های ترور و آدم‌ربایی را در درجات بالای امنیتی بر عهده دارند و از دیگر بخش‌های موساد جدا است.
فروردین ماه سال گذشته مسعود آب‌پرور کارگردان سریال تلویزیونی «هوش سیاه» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از ساخت مجموعه تلویزیونی «کایدون» خبر داد و گفت: این سریال با موضوع امنیت ملی تولید می‌شود.
وی با بیان "با خود وعده کردم که مدت‌ها در زمینه تولید آثاری با موضوع امنیت ملی کار کنم" افزود: چون به‌شدت احساس می‌کنم که به این موضوع نیاز است و فیلم‌سازان ایرانی هم بسیار از آن غافل هستند و به‌سمت آن نمی‌روند. برای همین به‌نظرم باید روی این موضوعات فعالیت کنم.
حال بعد از گذشت بیش از یک سال، مسعود آب پرور نویسنده و کارگردان تلویزیون در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه مراحل تولید سریال جاسوسی «کایدون» جدی شده است گفت: فیلم‌نامه «کایدون» را برای ساخت در شبکه یک سیما تحویل آنها دادیم. پس از نهایی شدن میزان مشارکت و ارائه مجوزهای لازم برای شروع فیلمبرداری اقدام می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای ساخت سریال «کایدون» اعلام حمایت کرده است گفت: این سریال در 26 قسمت نوشته شده است و بعد از مشخص شدن وضعیت حمایت آن در شبکه یک، فیلمبرداری این کار از پاییز امسال شروع می‌شود.
مسعود آب پرور پیش از این با ساخت دو فصل سریال «هوش سیاه» طراحی منحصر به فردی از سریالهای پلیسی ارائه داده بود.

 

منبع: تسنیم





:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: